Fyra tips inför maratonloppet

Dela denna artikel i sociala medier

Maraton - mardröm eller mindfulness? Känslorna kring långdistanslöpning går isär, men nu är högsäsongen för maratonlopp här. PerformIQs HR- och leveranschef Lina Beaman ger sina bästa tips. 
     – Det är viktigt att vara väl förberedd mentalt och fysiskt inför en hel- eller halvmara. Ben, hjärta, huvud. Allt hänger ihop. Om en bit inte fungerar faller alltihop, även de minsta detaljerna påverkar.

Linas fyra bästa tips inför hel- eller halvmaran

  • Samla så mycket energi som möjligt genom att vila och sova extra mycket dagarna innan loppet.

  • Undvik att bli stressad över köer i trafiken eller till toaletten genom att komma förberedd och i god tid till starten.

  • Ha en plan kring loppet och håll dig till den. Dels med vilket tempo du ska hålla och dels med vad du ska äta och dricka både innan och under loppet.
         – Jag brukar dela upp sträckan i delmål. Vid till exempel var femte kilometer ger jag mig en liten belöning, som en nöt eller ett geléhallon. Efter två kilometer är det lätt att tänka ”Jag ska springa 40 till…”, då är det lättare att se fram emot geléhallonet. Det kan jag njuta ganska länge på. 

  • Ladda med bra musik
         – Min playlist är synkad efter hur jag har lagt upp loppet och endast med mina favoritlåtar. Inför varje mara värmer jag upp till Walk Away av Axero feat Jimmy Magardeau. Vid starten får jag mycket energi av publiken och sedan lägger jag några kilometer på att komma in i mitt fokus. När jag känner att jag håller på att tappa energi lyssnar jag på peppiga låtar för att orka hela vägen.
" Löpning för mig är en frizon där jag mentalt återhämtar mig "

Varför springer du maraton?

     – Jag älskar den folkfest som ett maraton är. Det är helt fantastiskt! Publiken och allt runtomkring är en ren adrenalinkick. Känslan när jag ser målgången och vet att jag har tagit mig igenom ett så långt och krävande lopp är obeskrivligt. I år har jag sprungit mitt tredje lopp, så maraton är rätt nytt för mig. Men jag har alltid gillat utmaningar och det började med att jag ville testa min uthållighet. Sedan gillar jag enkelheten med löpningen. Löpningen för mig är en frizon där jag mentalt återhämtar mig. Att gå in i andra andningen på långpassen och få njuta av löpningen samtidigt som jag rensar bort tankarna på allt annat.

Tips från coachen

Tips, kontakt och spelregler

Lediga tjänster

I platsbanken finns alla våra tillgängliga jobb samlade på ett ställe. Så du enkelt kan söka.
Läs mer

Att jobba som konsult

Våra konsulter berättar om sina upplevelser av PerformIQ. Samt lite tips från coachen.
Läs mer

Jobba internt hos oss

Har du vad som krävs? Här berättar vi om hur det är att jobba på företaget som har idrotten i sitt DNA.
Läs mer

Om PerformIQ

Här finns berättelsen om hur allt började, vår värdegrund och vart vi är påväg idag.
Läs mer

I behov av personal?

Vill du rekrytera eller bemanna? Läs mer om varför företag använder oss för att stärka sina team.
Läs mer

Team Aron Assistans

Upptäck vårt assistansbolag som vi äger tillsammans med Aron Anderson och Tomas Fogdö.
Läs mer

Sociala medier

Häng med i de senaste nyheterna, tipsen och intervjuerna! Följ oss i sociala medier.

Kontakt

Har du tips, frågor eller andra funderingar? Kontakta oss, så berättar vi mer!
Läs mer