• Översätt
Genuint och ärligt intresse – nyckeln till framgång

Genuint och ärligt intresse – nyckeln till framgång

Säljarens erfarenhet och intresse för branschen är två viktiga komponenter. Men vilka andra faktorer spelar in för att bli en stjärnsäljare inom Medtech? I en intervju får vi lära känna vår alldeles egna Kristoffer Sandström, Senior Sales Executive på Malmökontoret, som delar med sig av sina vassaste tips för att lyckas som säljare mot Medtech.

 

Vad är det viktigaste att tänka på när man arbetar mot Medtech?

– Som säljare är det av yttersta vikt att skapa förståelse för branschen, kundens verksamhet och behov. Om jag som säljare har en djupgående förståelse för såväl kunden som företaget i stort visar det på ett genuint och ärligt intresse att vilja lära sig. Dessutom sätter jag mig på så sätt i positionen att fungera som ett strategiskt bollplank och blir på så sätt mer värdefull i samarbetet – det skulle jag vilja säga är nyckeln till framgång.

Vad kan du bidra med som säljare mot Medtech?

-Jag har lång erfarenhet som säljare, och från Medtech-branschen i stort. Jag har genom åren etablerat en god förståelse för GMP (good manufacturing practice) vilket jag givetvis ser som fördelaktigt i mitt arbete mot Medtech. Mitt fokus är alltid att bidra med kvalitet i processen för att tillgodose kundernas behov.

Hur viktigt är kvalitet när du arbetar mot en bransch som Medtech?

-Kvalitet måste vara överordnad allt – därför behöver vi ibland bromsa processen om kunden vill skynda för snabbt, eller kanske inte lyckats måla upp behoven på rätt sätt. För oss är det ett krav att tydliggöra processtegen så vi håller kvalitet i alla led – det är vårt ansvar. Kommunikation och struktur i kombination med kunskap om vad som krävs är tre tydliga nyckelpunkter som genomsyrar kvalitet.

Vad gör PerformIQ framgångsrika och vad kan vi bidra med?

-Kombinationen av egenskaper och erfarenhet är viktig. Erfarenhet och kompetens är många gånger är överordnat, speciellt till tyngre positioner – medan egenskaperna skiljer agnarna från vetet. Vi har genom åren sett en större träffsäkerhet när vi adderat egenskaper i processen. Vi menar att kompetens och erfarenhet är likställt med egenskaper, vi kikar inte bara på det ena eller andra.

Vad är nyckeln till att lyckas som säljare mot Medtech?

-Att vilja förstå företagets kultur, processerna och produkten. Ju bättre förståelse vi har – desto lättare är det att vara en strategisk partner – föreslå förändringar, förbättringar, komma med nya perspektiv. Det är så vi kan skapa mervärde på riktigt. En starkare relation oss emellan och kunskap från min sida möjliggör även för kunden att bli en bättre beställare.

Sist men inte minst – var dig själv. Det kommer du alltid längst på.

 

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa dig att rekrytera inom Medtech? Läs mer här eller kontakta Kristoffer via formuläret nedan.

Vilka är dina tre starkaste egenskaper som säljare?

  • 1. Ett genuint intresse för kundernas verksamheter, Tycker det är otroligt givande att sitta ner med de kunder jag träffar och diskutera deras utmaningar både i det som direkt berör mig och min bransch men också de andra detaljerna i deras tillväxtresa, Ofta kommer dom mest intressanta lösningarna från dessa dialogerna.
  • 2. Att våga lyssna mer är du pratar. det är trots allt kunden självupplevda känsla som styr hur du kan agera i samtalet. Där med inte sagt att du kan styra samtalet mot en gemensam beröringspunkt, Men låt alltid samtalet ligga med kunden i fokus.
  • 3. Var påläst. Naturligt är att ha en bra kunskap om din kund men precis lika viktigt är det att ha en bra bild av deras bransch och kanske till och med världsmarknadsläget. Hur vi påverkas av allting runt omkring oss kan ofta vara till en fördel att känna till.