Här finner du svar på de vanligaste frågorna vi brukar få av kandidater.

Vart ringer jag om jag behöver sjukanmäla mig?
Skulle du av någon anledning få förhinder eller blir sjuk kontaktar du vår jourbemanning innan ditt pass börjar mellan kl. 6.00–17.00 på nummer 076 – 610 40 92.

På vilka sätt kan jag söka lediga tjänster ni annonserar?
Vi tar bara emot ansökningar via vår hemsida. Detta för att alla dina uppgifter ska finnas i vårt system och så att vi har alla kandidater samlade på ett ställe. Varje tjänst söker du därför inne i respektive jobbannons. Till lediga jobb

Vilka jobb kan ni erbjuda?
Vi erbjuder jobb inom olika typer av tjänster och branscher, från arbetaruppdrag inom produktion, lager till tjänstemannauppdrag såsom administration, kundservice, försäljning, HR och chefsroller. Omfattningen av våra tjänster är på heltid eller deltid.

Hur går en rekryteringsprocess hos PerformIQ till?
Vi arbetar med en löpande urvalsprocess. Detta innebär att vi påbörjar rekryteringsprocessen direkt efter att annonsen har publicerats. Första steget är att vi gör en telefonintervju med kandidater som matchar vår kravprofil från vår kund. Kandidater som uppfyller krav och önskemål går vidare till en personlig intervju. Tjänsten är vakant så länge annonsen finns publicerad på vår hemsida. Om annonsen har varit publicerad mer än en månad kan tjänsten ha kommit till slutskede i processen alternativt att processen av olika anledningar drar ut på tiden. Vi vill därför tipsa dig om att skicka in din ansökan i ett tidigt skede.

När återkopplar ni till mig som kandidat efter inskickad ansökan?
Efter du har ansökt någon av våra tjänster kommer du att få ett bekräftelsemail till den mail du angav vid registreringen. Detta innebär att ansvarig rekryterare har fått din ansökan. Så snart som möjligt efter att rekryteringsprocessen är avslutad återkopplar vi till alla kandidater som har sökt tjänsten.

Vad betyder ”annan huvudsaklig sysselsättning” och varför har ni det som ett krav för vissa av era tjänster?
När det i en annons står att det är krav på annan huvudsaklig sysselsättning innebär det att vi söker en kandidat som på minst deltid studerar, har eget företag eller avtal med en förening. Det är ett arbetsrättsligt krav som vi måste följa för att i slutändan kunna skriva ett anställningsavtal mellan dig som konsult och PerformIQ.

Varför vill ni att jag även ska registrera mitt CV manuellt hos er?
Genom att fylla i dina arbetserfarenheter och utbildningar i vår databas blir du bättre sökbar för andra tjänster hos oss i framtiden.

Är ni auktoriserade och vad innebär det?
Ja, vi är ett auktoriserat bemanningsföretag och rekryteringsföretag hos Bemanningsföretagen. Genom att vara auktoriserade följer vi branschrådets krav och riktlinjer inom rekrytering och bemanning. Läs mer om auktoriseringen på www.bemanningsforetagen.se

bemanning 5cm-bw-auktorisation-rekryteringsforetag

Måste jag vara eller ha varit elitidrottare för att få ett arbete via PerformIQ?
Nej. Det vi letar efter är egenskaper som näringslivet efterfrågar. Många erhåller just dessa egenskaper från idrotts- eller föreningslivet, oavsett om det är på elit- eller breddnivå. Exempel:

  • Har du sysslat med en lagidrott har du kanske lärt dig vikten av Teamkänsla och Vinnarinstinkt.
  • Från ridning har du kanske lärt dig att ta Ansvar genom att jobba i stallet och ta hand en häst.
  • Genom att du tränar på egen hand idag visar du att du är Dedikerad och bryr dig om din Hälsa.

Jag har ingen idrottsbakgrund, kan jag ändå söka jobb hos er?
Självklart kan du utan en idrottsbakgrund fortfarande söka jobb och få en tjänst genom PerformIQ. Efterfrågade egenskaper från våra kunder kan du ha fått i andra sammanhang som exempelvis via musik eller teater. I vår urvalsprocess utgår vi från rätt kompetens i kombination med vad våra kunder efterfrågar.

Vad är skillnaden mellan rekrytering och bemanning? 
Vid bemanning är du anställd av oss som konsult men uthyrd och arbetar hos kundföretaget. Du har en Konsultchef hos oss som du har löpande kontakt med och det är vi som har arbetsgivaransvaret.

Vid rekrytering hjälper vi företag med deras rekryteringsprocess. När rekryteringsprocessen är avslutad blir du anställd hos kundföretaget som också blir din arbetsgivare. Rekryteringsprocessen innehåller ofta en mer omfattad process med intervjuer på PerformIQ och hos kund där vi i slutfas kompletterar med ett personlighetstest (MPA).

Vad är MPA (Master Person Analysis)?

MPA är ett personlighetstest som vi främst använder vid rekrytering. Det är vetenskapligt framtaget och du gör testet via en dator hemma i lugn och ro. Genom att besvara påstående sammanställs en profil av dig om dina styrkor och utvecklingsområden. Efter du har genomfört testet blir du inbokad på ett uppföljningsmöte med ansvarig rekryteringskonsult.